Ojares Oy pyrkii kaikessa työssään toteuttamaan laatujärjestelmän vaatimukset hyvän ja asiakasta tyydyttävän lopputuloksen saavuttamiseksi. Viranomaismääräykset otetaan huomioon. Henkilökunnalla on voimassa olevat tulityökortit. Yhtiön työnjohto valvoo työn laatua sekä toteuttamisen että suunnitelmien osalta.
Ojares Oy toteuttaa ympäristön laatujärjestelmää siten, että kaikki työmailta vapautuva
materiaali
lajitellaan ja toimitetaan kaatopaikalle lajiteltuna. Kierrättämiskelpoinen materiaali
toimitetaan ao.
keräilypisteisiin.
Hyödynnettävissä oleva materiaali varastoidaan ja käytetään omassa
tuotannossa
mahdollisuuksien mukaan.
Ojares Oy:n kaikkien työkohteiden perustana on asiakaslähtöisyys. Toiminta ja tuotanto perustuu korkeaan laatuun. Asiakaslähtöinen toimintojen ja tuotteiden laatu varmistetaan laatujärjestelmällä ja ennen kaikkea laatujohtamisella.
Ojares Oy on 1991 perustettu rakennusalan yritys, joka on erikoistunut korjausrakentamiseen. Yritys tekee kuitenkin myös uudisrakentamistakin. Pääasiallisena rakentamisalueena on Pirkanmaan ja sen lähikunnat. Ojares Oy:n kohteita ovat olleet niin suuret kuin pienetkin toimisto- ja liikerakennukset, teollisuusrakennukset, kirkot, museot ja myös graniittiset muistomerkit. Yrityksen tavoitteena on korkea laatu, jonka perustana on henkilökunnan hyvä ammattitaito.
Koska myös rakennusala voidaan laskea palvelualaksi, tulee toiminnan olla asiakaslähtöistä. Toiminta ja tuotanto tulee olla asiakkaan tarpeiden ja vaatimusten mukainen sekä tietenkin lopputuloksen tulee vastata asiakkaan odotuksia. Asiakkaan tarpeet selvitetään tarvittaessa yhteisissä suunnittelukokouksissa, jos alustavat kirjalliset suunnitelmat eivät yksiselitteisesti selvitä asiakkaan toivomuksia. Asiakkaan tarpeiden ja toivomusten selvittäminen on oikeanlaisen toiminnan toteutumisen varmistamista. Muita tällaisia toiminnan toteutumisen varmistamisen näkökulmia ovat mm.; viestinnällä pyritään välittämään oikea tieto sekä vanhoille että uusille asiakkaille yrityksen palveluista ja toiminnasta. Laadukkailla suunnitelmilla varmistetaan toiminnan ja tuotteen sopimuksenmukaisuus. Tuotanto luovutetaan asiakkaalle virheettöminä ja sovitun aikataulun mukaisesti. Jokaiselle työmaalle tehtyyn laatusuunnitelmaan kirjataan havaitut virheet ja asiakkailta pyydetään myös oma arviointi lopputuloksesta joko suullisesti tai kirjallisesti. Laadukkaan toiminnan lähtökohtana on, että työ on suunniteltu ja toiminta tapahtuu aikataulun mukaan, tiedonkulku on selkeää , yhteistyö hyvää sekä työ ammattitaitoista.
Laatujärjestelmä on eräänlainen vastuiden ja menettelyjen muodostama kokonaisuus, jonka mukaisesti toimitaan kaikissa yrityksen toiminnoissa ja rakennuskohteissa. Se varmistaa, että toiminta tapahtuu aina asiakaslähtöisesti ja korkeaa laatua tuottavasti. Laatujärjestelmä on kirjattuna tässä laatukäsikirjassa ja menettelyohjeissa.
Tässä laatukäsikirjassa on lyhyesti kuvattuna Ojares Oy:n laatujärjestelmä. Toimitusjohtaja vastaa laatukäsikirjan laadinnasta, sisällöstä ja sisältöön tehtävistä muutoksista. Käsikirjaa koskevat muutokset tulee esittää yrityksen toimitusjohtajalle. Muutokset päivitetään tarvittaessa laatukäsikirjaan.
Yrityksen jokainen työntekijä vastaa omasta työstään ja sen lopputuloksena syntyvän tuotteen laadusta. Työnjohtaja vastaa alaistensa työedellytyksistä ja laatujärjestelmän mukaisesta toiminnasta. Työnjohtajan tulee aina varmistua, että työntekijän työtehtävä ja vastuu on määritelty ja työntekijän ammattitaitoinen osaaminen huomioitu, vastuualueen päätavoitteet on selvitetty ja että, henkilö tiedostaa työnsä laatuvaatimukset.
Ojares Oy:n toimitusjohtaja vastaa yrityksen laatupolitiikasta ja laatutavoitteiden asettamista. Toimitusjohtaja/ työnjohtaja vastaa laatujärjestelmän mukaisesta toiminnasta työkohteissa ja työkohteeseen asetettujen tavoitteiden toteutumisesta.
Yrityksessä on sekä ulkoista että sisäistä viestintää. Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan
viestintää
jonka kohderyhmänä on henkilökunta. Ulkoisella viestinnällä pyritään saavuttamaan sellaiset
henkilöt,
jotka eivät vielä tiedä ko. yrityksestä. Viestinnästä vastaa johto. Johto päättää minkälaista
viestintää
käytetään. Ulkoisen viestinnän yhtenä tavoitteena on hankkia uusia potentiaalisia asiakkaita.
Ulkoisesta
viestinnästä tieto taas saadaan asiakkailta suoraan tai
asiakastyytyväisyyskyselyillä.
Viestintä
voidaan katsoa myös markkinoinniksi, jossa asiakkaalle annetaan oikea tieto hankkeen sisällöstä
ja
siihen kuuluvista töistä.
Suunnittelussa kiinnitetään huomiota suunnittelun ohjaukseen. Ohjauksella varmistetaan, että suunnittelun eteneminen ja sisältö vastaavat suunnittelulle asetettuja tavoitteita, jotka on asetettu projektille ennen suunnittelun aloittamista. Niin yrityksen sisäisessä kuin ulkopuolisessakin suunnittelussa mahdolliset poikkeamat ja korjaavat toimenpiteet kirjataan suunnittelukokouksissa.
Toimitusjohtaja päättää tarjouslaskennan aloittamisesta. Tarjouslaskenta ja tarjouspäätös tehdään laatujärjestelmän menettelyohjeiden mukaisesti.
Urakkaneuvottelussa varmistetaan, että sopimuksen sisältö ja muut sopimusehdot ovat
yksiselitteiset ja
että molemmat sopijapuolet ymmärtävät sopimuksen sisällön samalla tavalla.
Mahdolliset
erot
tarjouspyynnön ja tarjouksen välillä selvitetään ja varmistetaan, että vaatimukset on kirjattu
oikein.
Pöytäkirja liitetään tarvittaessa urakkasopimukseen.
Toimittajat valitaan laadun, hinnan ja toimituskyvyn perusteella. Toimittajista ylläpidetään toimittajarekisteriä laatujärjestelmän menettelyohjeiden mukaisesti. Hankintojen valmistelu, hankintapäätökset sekä ohjaus ja valvonta suoritetaan tapauskohtaisesti menettelyohjeiden mukaisesti.
Tuotannon suunnittelu ja laatusuunnitelma
Tehokkaalle toteutukselle ja kohteen
laadunvarmistamiselle luodaan edellytykset tuotannon suunnittelulla. Tuotannon suunnittelu
suoritetaan
toimitusjohtajan johdolla. Jokaiselle työmaalle laaditaan työmaan laatusuunnitelma.
Laatusuunnitelmalle
on menettelyohjeet sekä malli laatujärjestelmässä. Laatusuunnitelmassa on kirjattuna
tuotannonohjauksen
ja laadunvarmistuksen toimenpiteet.
Toimitusjohtaja päättää työmaan käynnistämisestä, kun on varmistunut, että sopimuksen ja tavoitteiden mukaiset edellytykset toteutukselle on olemassa. Toimitusjohtaja hyväksyy kohteen toteutusta varten laaditut suunnitelmat ja tekee työmaan käynnistyspäätöksen. Käynnistyksen ajankohta on tarvittaessa sovittu tilaajan tai rakennuttajan kanssa.
Työkohteen laatuvaatimukset on esitetty suunnitelma-asiakirjoissa. Jos laatu ei käy yksiselitteisesti ilmi asiakirjoista, sovitaan laadusta tilaajan kanssa tarvittaessa. Työmaan työohjeiksi lasketaan työpiirustukset, rakennustyöselitykset ja yleiset ohjeet, joihin suunnitelmissa on viitattu. Täydentävien työohjeiden käytöstä päätetään tapauskohtaisesti tarvittaessa.
Laatusuunnitelmassa kirjataan ne työvaiheet, joista laaditaan kirjallinen työvaihesuunnitelma. Työvaihetta suunniteltaessa selvitetään mm. seuraavat asiat:
Työvaihesuunnitelman toimivuus varmistetaan yhteistoiminnalla. Tämä tapahtuu siten, että työnjohtaja käy läpi suunnitelman työntekijöiden kanssa ennen töiden aloittamista.
Tuotannon ohjaus ja valvonta on määritelty menettelyohjeissa. Tuotanto valvotaan ja ohjataan tuotantosuunnitelmien perusteella.
Tilaajalle luovutus suoritetaan sopimusehtojen ja aikataulun mukaisesti. Luovutuksessa todetaan sopimuksenmukaisuus ja tuote siirtyy tilaajan hallintaan ja käyttöön.
Takuuaika kohteessa alkaa, kun työntulos hyväksytään vastaanottotarkastuksessa. Takuutyöt tehdään menettelyjen ja tarvittaessa sopimusten mukaan.
Hallinnon eri toimintojen laatu varmistetaan asianmukaisilla menettelytavoilla ja
ohjeilla.
Kirjanpidon tehtävänä on laatia yhtiön kirjanpito ja tilinpäätökset lain
mukaisesti.
Palkanlaskija vastaa palkanmaksusta ajallaan ja oikein, sekä palkkahallinnon raportoinnista sekä
tilityksistä lakien, asetusten ja työehtosopimusten mukaisesti.
Asiakasvalitukset, havaitut laatupoikkeamat ja korjaavat toimenpiteet käsitellään menettelyohjeiden mukaisesti. Korjaaviin toimenpiteisiin kuuluu ongelmien analysointi, toimenpiteistä päättäminen, toimenpiteiden tehokkuuden valvonta ja ennaltaehkäisevästä toiminnasta päättäminen. Työmaan laatusuunnitelmaan kirjataan työaikana havaitut virheet ja poikkeamat.
Laadukas työskentely perustuu jokaisen työntekijän ja toimihenkilön henkilökohtaiseen osaamiseen ja ammattitaitoon, sekä haluun onnistua työssään ja kehittyä siinä. Valintaperusteina työntekijöille on vankka ammattitaito, kokemus ja korjausrakentamisessa tärkeä yhteistyökyky muiden ihmisten kanssa. Työnjohtaja perehdyttää uudet työntekijät yritykseen, työhönsä ja työympäristöönsä. Vanhoille työntekijät perehdytetään aina uuteen työkohteeseen.
Toiminnan ja tuotteiden laatua mitataan kohteiden luovutuksessa todettujen virheiden määrällä, aikataulujen toteutuksella, asiakaspalautteilla ja liiketoiminnan kannattavuudella.
Asiakirjojen valvonta ja arkistointi suoritetaan yksikkökohtaisten menettelyohjeiden
mukaisesti.
Ylöjärvi 25.10.2000
Heikki Ojares